Hvis du har lyst til å tjene penger på nett, har du helt sikkert vært inne på tanken om å lage din egen nettside.
De fleste gode forretningsidéer trenger en nettside, og her skal vi se på hva slags typer nettsider du kan lage for å tjene penger, og hvordan du kan tjene penger på dem.
En nettside kan være så mangt, og det er mange forskjellige strategier man kan bruke for å tjene penger på sin egen nettside.
La oss først gå gjennom hva slags typer nettsider du kan tjene penger på.
Hva slags nettsider kan du tjene penger på?
1. Personlig blogg
Å ha en personlig blogg innebærer at du skriver og publiserer innlegg / artikler om deg selv, hendelser, meninger og erfaringer i ditt eget liv. Her kan du tenke Sophie Elise og Linnea Myhre.
I en lang periode var det å ha en personlig blogg kjempepopulært. Lesertallene var skyhøye, og inntjeningspotensialet var høyt for de største personlige bloggene. Vi snakker flere hundre tusen kroner i måneden for de største, Norske bloggerne.
De senere årene har det blitt mer populært å følge influencere på sosiale medier i stedet, og det har blitt færre og færre aktive, personlige bloggere. Hvis du er glad i å skrive, og vil dokumentere hverdagen din med en personlig blogg, er dette en kjempefin hobby som det fortsatt kan være mulig å tjene litt penger på.
Men hvis målet er å tjene penger med nettsiden din, kan det finnes mer effektive fremgangsmåter som ikke innebærer å dele det mer eller mindre interessante livet ditt med omverdenen.
2. Nisjenettsted / blogg
Et nisjenettsted er enkelt forklart en blogg med artikler innenfor en bestemt nisje / tema, som den du leser på nå. Eksempler på nisjer kan være reise, matlaging, økonomi, idrett, hjemmeelektronikk, bil og motor, interiør og møbler, eller hvilken som helst hobby og interesse du måtte ha.
Hvor begrenset eller stor nisjen skal være er helt opp til deg, men det er viktig å ikke velge en altfor snever nisje. Det er kjedelig å velge en nisje du ikke klarer å lage nok innhold rundt.
Hvis du elsker terrengsykling og vil lage en nettside om dette, kan du fort gå tom for ting å skrive om. Ved å lage en mer generell sykkelblogg og skrive om alle slags typer sykler, har du med en gang mye mer innhold å produsere.
Nisjenettsteder og blogger har en tendens til å få god organisk trafikk fra søkemotorene hvis innholdet skrives på riktig måte. Søkemotorene liker nemlig nettsider som har mye relevant innhold rundt samme tema.
Når du har skrevet et lass med gode artikler og trafikken har begynt å tikke inn, kan du tjene penger i form av display-annonser, eventuelt affiliate markedsføring, og du kan få tilbud om å publisere sponsede innlegg på nettstedet ditt.
Du kan også tjene penger ved å selge nettkurs og e-bøker som du har produsert selv.
Hvis vi går videre med eksempelet sykling, kan det se slik ut:
- Automatiske, målrettede display-annonser vises for leserne dine. Klikker de på en annonse, får du betalt.
- I en artikkel om “Beste sykler for barn mellom 6 og 9 år” kan du plassere affiliate-lenker til sportsbutikker som selger disse syklene og få betalt hvis noen kjøper en sykkel.
- Intersport kontakter deg og vil plassere en artikkel om sine nyeste sykkelmodeller, mot at du får godt betalt.
- Du selger nettkurset “Terrengsykling for nybegynnere” som du har laget selv
- Nettsiden din blir så populær i målgruppen din, at du kan begynne å ta betalt i form av abonnement
Som du ser er det mange muligheter når det kommer til nisjenettsider og blogger. Du kan selvfølgelig gjøre den så personlig du vil, men hovedfokuset ligger ikke på deg som person.
Å lykkes med å lage et populært nisjenettsted er på ingen måte enkelt, men potensialet er til stede.Det engelskspråklige markedet er enormt og kan være det mest lønnsomme stedet å fokusere, spesielt hvis nisjen din er snever.
Fordelen med Norge er at konkurransen er lavere, men det er også færre potensielle lesere, noe som kan begrense muligheten for å tjene godt med penger.
3. Sammenligningsside
En sammenligningsside eller review-side, er enkelt forklart en nettside hvor du gjør sammenligninger og tester av lignende produkter og tjenester.
Du har helt sikkert besøkt en sammenligningsside før. Enten du har googlet “billigste strømleverandør”, “beste bredbånd”, eller “beste gassgrill under 5000 kr” er dette typiske nettsider som vil dukke opp.
Målet med en side som dette er naturligvis at leserne skal lese testen eller sammenligningen du har laget, og bestemme seg for å kjøpe produktet eller tjenesten via din affiliate-lenke, slik at du får provisjon av salget.
Du kan også ha display-annonser på en side som dette, slik at du ikke er avhengig av å teste produkter med et tilhørende affiliate-program.
En sammenligningsside kan rangere godt organisk hos søkemotorene, men her kan det også være aktuelt å bruke penger på annonsering. Da vil du kunne få umiddelbar trafikk til nettsiden din, og ikke behøve å vente i evigheter på at google skal evaluere om innholdet ditt er godt nok til å vises høyt fremme i søkeresultatene.
Hvis nettsiden din handler om relativt kostbare produkter, kan det godt hende at det lønner seg godt å kjøre eksempelvis Google-annonser inn på artiklene dine.
4. Leadgen nettside
En leadgen-side er en side hvor du skaffer leads til andre bedrifter. Leads vil si kontaktinformasjonen til potensielle kunder. «Rank to rent» er også et uttrykk for dette.
Leadgen sider kan ha mye til felles med sammenligningssider og nisjenettsteder, men her handler det mer om å inngå avtaler med bedrifter, utenom de du finner hos affiliate-nettverk.
Se for deg at du har laget en nettside som handler om garasjer og garasjeporter. Leserne dine er på jakt etter info og priser rundt dette. På leadgen-siden din har du et skjema hvor leserne kan taste inn hva slags garasje de er interessert i, og be om å bli kontaktet for et pristilbud.
Informasjonen leserne dine legger igjen i skjemaet, kan du sende videre til eksempelvis en lokal garasjeleverandør i Sandefjord, og en annen kunde til en garasjeleverandør i Bergen, mot betaling.
Kunder som dette er verdt mye penger for en garasjeleverandør, så du kan ta godt betalt for hver kvalifiserte kunde du sender dem.
For lead-gen nettsider kan det være aktuelt å benytte betalt annonsering for å få trafikk rett inn på siden, men det vil også være naturlig å lage innhold i likhet med sammenligningssider og nisjenettsteder for å få organisk trafikk fra søkemotorer.
5. Nettbutikk med eget lager
En klassisk måte for å tjene penger på nett, er naturligvis å starte en nettbutikk. Enten du vil videreselge varer fra andre produsenter eller produsere dine egne produkter, er dette veien å gå.
Det å drive nettbutikk innebærer en del arbeid da du er nødt til å føre ditt eget varelager, sende ut varer til kunder og opprettholde kundeservice. Ikke minst ligger det mye jobb i å bygge opp merkevaren til nettbutikken og finne den rette produkt-miksen.
Når det er sagt, kan det være veldig lønnsomt å drive sin egen nettbutikk. Jeg har selv vært med på å drive nettbutikk som startet i det små på hobbybasis og som senere ble til en levedyktig bedrift.
Med nettbutikk gjelder det å selge noe ikke alle andre gjør (eventuelt være bedre på å selge noe “alle andre” gjør) og spesialisere seg på en nisje der det ikke er altfor stor konkurranse.
Med gode og unike produktbeskrivelser kan det være mye gratis trafikk å hente fra søkemotorer som Google til en nettbutikk, men det vil også være aktuelt å fokusere på annonsering både hos Google og i sosiale medier for å skaffe nok trafikk til nettbutikken.
Les denne: Hvordan tjene penger på egen nettbutikk?
6. Dropshipping Nettbutikk
Hvis du ikke vil gjøre arbeidet med å ha varelager og sende ut varer selv, kan du se nærmere på det som kalles dropshipping.
Med dropshipping gjør kunden en bestilling i nettbutikken din, og produsenten av produktet sender varen direkte til kunden din, slik at du slipper.
Dette frigjør tiden din, slik at du heller kan bruke den på å markedsføre og bygge opp merkevaren til nettbutikken din.
I teorien er dette en tiltrekkende idé, men hvor godt det fungerer i praksis vil variere.
Typisk er det utenlandske produsenter og varehus som tilbyr å dropshippe, og dermed blir leveringstiden til kunde lang. Dessuten gir du fra deg kontroll over produktkvaliteten når du aldri rører produktet selv.
Lang leveringstid kan føre til misfornøyde kunder, og hvis produktet ikke står til forventningene kan du risikere å få varer i retur som du må betale for.
Når det er sagt, er det flere eksempler på at dropshipping kan fungere godt. Hvis du finner en bedrift i nærheten som er villige til å sende varer direkte til kunde for deg, kan samarbeidet være gull verdt for både deg og de.
Starter du for eksempel en nettbutikk for eksklusive møbler og inngår samarbeid med en dansk møbelprodusent som sender møblene direkte til kunden din, er dropshipping noe som kunne fungert godt.
7. Nettside for din egen bedrift
I dag har omtrent alle bedrifter en egen nettside, og ikke uten grunn. Din egen nettside har du full kontroll over, og her kan du vise frem bedriften din og produkter og tjenester du tilbyr på beste vis.
Enten du tilbyr tjenester, produkter eller nettkurs, kan du bruke en nettside for å selge det du har å by på og tjene penger.
Å lage en nettside med informasjon om hva du tilbyr og en enkel måte for å kontakte deg, er enkelt å sette opp.
Du kan også ta det videre og lage en egen nettbutikk på nettsiden din, slik at det blir enda enklere å kjøpe både tjenester og fysiske produkter hos deg.
For nettsider som dette kan det være aktuelt å bruke penger på annonsering for å få relevant trafikk inn på siden.
Hvordan tjene penger på nettsiden din?
Det er mange strategier man kan bruke for å tjene penger på en nettside. Her går vi gjennom 7 av de mest vanlige:
1. Display annonser
Å plassere display annonser på nettsiden din, er den absolutt enkleste måten for å tjene penger på en nettside.
Dette egner seg best for personlige blogger, nisje-nettsider og sammenligningssider.
Her registrerer du deg enkelt og greit hos et annonsenettverk som Google Adsense eller Ezoic, og installerer en plugin (app) eller kodesnutt på nettsiden din.
Når det er i orden, vil annonser dukke opp automatisk rundt om på nettsiden din, og du vil få betalt hver gang noen ser, eller klikker på en annonse.
Fordelen med å fokusere på display-annonser på en nettside, er at det er kjempeenkelt å komme i gang med. Det var også slik jeg tjente mine første kroner på nettsider, og jeg bruker det fortsatt i dag.
Her slipper du å produsere innhold som passer perfekt til spesifikke affiliate-programmer, og kan heller fokusere på å lage bredere innhold. Penger vil du tjene uansett, så lenge du får trafikk på siden.
Hvis du får mye trafikk til nettsiden din, vil annonsene være noe som rusler og går av seg selv døgnet rundt, og gi deg passive inntekter.
Utfordringen med display-annonser er at det kreves mye trafikk på nettsiden din for å tjene gode penger på det. Men når trafikken er der, kan det være lukrativt som bare det!
Selv brukte jeg godt over et halvt år på arbeidet med min første nettside, før jeg begynte å tjene penger med display-annonser på den. Når første innbetaling fra Google på 600 kroner kom, var det vel verdt arbeidet i mine øyne.
2. Affiliate markedsføring
Affiliate markedsføring (Affiliate marketing) går ut på at du promoterer andre bedrifter sine produkter og tjenester, og får betalt for hver kunde eller potensielle kunde du skaffer dem.
Som eksempel kan du anbefale de som besøker nettsiden din å kjøpe et produkt hos en nettbutikk, og få 15 % av det de handler for. Hvis de handler for 1000 kroner, får du 150 kroner. 150 kroner er ikke all verdens, men har du eksempelvis en blogg om interiør og anbefaler leserne dine å kjøpe en sofa til 20.000 kroner, er plutselig de 15 prosentene 3000 kroner hvis noen kjøper den.
Andre annonsører gir fastpris. For eksempel kan du få 300 kroner for å verve en kunde til et mobilabonnement. Alt dette foregår via affiliatenettverk der du får tilgang til de ulike annonsørene, og til lenker med sporing som sørger for at du får betalingen du skal ha hver gang du skaffer en ny kunde.
Det finnes haugevis av utenlandske affiliate-nettverk du kan melde deg inn hos, og også etterhvert en del Norske og skandinaviske nettverk.
Utfordringen med å bruke affiliate markedsføring, er at du er nødt til å lage innhold som passer godt overens med det produktene du kan promotere. Fokuserer du på display-annonser, står du som sagt mye friere til å lage det innholdet du selv vil.
3. Sponsede innlegg
Hvis du har en etablert nettside med trafikk, kan du få forespørsler om å publisere sponsede innlegg.
Sponsede innlegg er når en bedrift tilbyr deg penger eller annen belønning for å publisere en artikkel de har skrevet, som lenker tilbake til deres nettside, eller snakker om deres produkter og tjenester.
Det kan også være aktuelt at du skriver artikkelen for dem.
Dette kan være bedrifter som anser publikummet på nettsiden din for å være svært relevant for dem, eller bedrifter som kun ønsker lenker fra ulike nettsider for å få høyere autoritet fra søkemotorene.
Sørg for å ha et kontaktskjema godt synlig på nettsiden din for å få tilbud som dette. Du kan også registrere deg hos en nettside som inzpire.me for å få direkte kontakt med bedrifter som tilbyr sponsede innlegg.
4. Salg av digitale produkter
Digitale produkter som nettkurs og e-bøker kan være kjempe lønnsomt, samtidig som det er relativt enkelt å lage dersom du har kunnskap om temaet du lager innhold rundt.
Hvis du har et stort publikum på nettsiden din, kan det å selge digitale produkter være noe som gir passive inntekter i lang tid etter du har laget det ferdig.
Det krever nemlig minimalt med arbeid å selge digitale produkter når du først har laget de, og det meste kan automatiseres.
5. Salg av leads til andre bedrifter (lead-gen)
Som vi allerede har vært inne på, kan det å selge potensielle kunder videre til andre bedrifter være en god inntektsmulighet for deg med en egen nettside.
Dette kan være aktuelt både for sammenligning-sider, nisje-sider og rene leadgen-sider.
Her er du nødt til å gjøre avtaler med bedrifter og lage et system som gjør det enkelt at leads du genererer, blir sendt videre og fulgt opp av bedriftene du hjelper.
6. Abonnement
Hvis du klarer å bygge opp en sterk merkevare og et stort publikum med en nisjeside, kan du gjøre det slik at leserne dine betaler et abonnement for å lese artiklene på nettsiden din. Det kan eksempelvis være et pluss-abonnement som gjelder på spesifikke artikler.
Hvis kun 100 lesere betaler deg 90 kroner i måneden, tjener du faktisk over 100.000 kroner i året bare på dette.
Om du skal lykkes med å ha abonnement på nettsiden din, er det ekstremt viktig å ha mye, godt innhold som leserne dine faktisk setter så stor pris på at de er villige til å betale for det.
7. Salg av fysiske produkter og tjenester
Som vi allerede har vært inne på, kan det å selge fysiske produkter i en nettbutikk være en kjempegod måte for å tjene penger. Det kan være produkter du har laget selv, eller produkter du videreselger fra andre produsenter og varehus.
Selvfølgelig kan du også selge tjenester du utfører via din egen bedrift via nettsiden din.
Hvordan lage en nettside?
Det finnes mange måter for å lage nettsider, og noen er enklere enn andre.
Populære “gjør det selv” nettsidebyggere som Wix, Squarespace, Kajabi og Shopify er enkle å komme i gang med, men hvis du er seriøs med å lage én eller flere nettsider, kan det være smart å lære seg å bruke wordpress.
WordPress er en av verdens vanligste programvarer å lage nettsider med, og er helt gratis.
Det eneste du trenger for å komme i gang med å lage din egen wordpress-hjemmeside, er domenenavn og webhotell. Domenenavn er adressen til nettsiden din, og webhotellet er der nettsiden din er lagret. Domenenavn koster rundt en hundrelapp å kjøpe, og webhotellet koster rundt en tusenlapp i året.
Å kjøpe domenenavn med wordpress ferdig installert, er enkelt hos blant annet One.com.
Hvis du vil lage din egen wordpress hjemmeside, anbefaler jeg å sjekke ut denne guiden som viser deg steg-for-steg hvordan du gjør det.