Økonomi

Hvordan starte og tjene penger på nettbutikk? 2022

Går du med tanker om å starte din egen nettbutikk? Da er dette artikkelen for deg.

Som digital markedsfører har en av de viktigste oppgavene mine de siste årene vært å øke omsetningen til en liten nettbutikk fra 500.000 kroner i året, til mer enn 5 millioner kroner i året.

Nå har jeg lyst til å dele noen tips til deg som går med tanker om å starte din egen nettbutikk, enten det er for å tjene ekstra penger ved siden av jobb og studier, eller om du vil satse på fulltid.

Veksten i netthandelen de siste årene har vært enorm, og bare fra 2019 til 2022 økte netthandelen med over 70 prosent i Norge, ifølge tall fra NHO. 

Nordmenn er blitt mer og mer vant med å handle hjemmefra, og det kan du dra nytte av ved å starte din egen nettbutikk!

Men hva skal til for å lykkes med å tjene penger på egen nettbutikk? Det skal vi se på her:

6 Tips til deg som vil starte nettbutikk

1. Bestem deg for en nisje

Det viktigste når du skal starte en nettbutikk, er å finne en nisje du kan spesialisere deg på, og som det ikke er for mye konkurranse i fra før av. 

De aller fleste nisjer har konkurranse, og man trenger ikke å være redd for det – men det gjelder å finne seg en plass i markedet der det faktisk er mulig å hevde seg. 

Som eksempel kan det være vanskelig å hevde seg mot de store elektrokjedene hvis man vil selge vanlige høytallere. Da kan det være en bedre strategi å spesialisere seg på kostbart Hifi-utstyr der kundegruppen er smalere og konkurransen lavere.

Å konkurrere mot de store sportskjedene på sportsutstyr kan være vanskelig, men det kan være mye enklere hvis du fokuserer og viser at du er ekspert innenfor én idrett – for eksempel tennis eller frisbeegolf. 

Velg en nisje du interesserer deg for

Når du skal bestemme deg for nisje, er det også viktig å velge noe du har interesse for. Det er mye morsommere å lage en nettbutikk hvor du selger produkter du faktisk liker, enn en hvor det eneste du er interessert i er å tjene penger. 

Hvis penger og lønnsomhet er en stor nok motivasjon for deg i seg selv, er det selvfølgelig bare å kjøre på, og hvis du klarer å lage en lønnsom bedrift kan du alltids selge den på et senere tidspunkt. 

Men jeg kan garantere deg at dersom du skal stå i dette med å drive din egen nettbutikk, vil det være en stor fordel både for deg og kundene dine at du har genuin interesse og kunnskap om produktene du selger.

Ikke vær for snever når du velger nisje

Noe mange gjør feil når de skal bestemme seg for en nisje, er å ta utgangspunkt i en altfor snever nisje. Her bør du forsøke å se litt frem i tid og se for deg noen scenarioer.

Hvis du skal selge rosa blomsterpotter, kan det selvfølgelig fungere å starte nettbutikken rosa-blomsterpotter.no, men hva skjer da hvis du vil å utvide og selge potter i alle slags farger? 

Kanskje skulle du valgt blomsterpotter.no isteden. Da er du igjen låst til pottene – hva med interiørartikler og andre hageprodukter? Er det naturlig at blomsterpotter.no selger det? 

Slikt er verdt å tenke over før du låser deg til nisje og navn.

Tips: Undersøk hva utenlandske nettbutikker selger i samme nisje for å få inspirasjon

2. Kjøp domenenavn: Hva skal nettbutikken hete?

Når du har bestemt deg for hvilken nisje du skal fokusere på, er neste steg å finne et navn til nettbutikken, sikre deg domenenavnet og eventuell hosting.

Domenenavn er nettadressen til nettbutikken, og hosting / webhotell er der nettbutikken er lagret. 

Det finnes mange leverandører av domenenavn og webhotell der ute, så pass opp.

Mange har høye priser, og Ikke minst finnes mange med dårlig kundeservice (Alfa omega med god og effektiv kundeservice hvis nettbutikken krasjer med et uhell – trust me, been there done that), 

Leverandøren jeg selv bruker og er veldig fornøyd med, er One.com

Dette er min foretrukne host i dag og som jeg trygt kan anbefale videre hvis du ønsker å starte nettbutikk. 

One.com har enkel installasjon av WordPress (Woocommerce) hvis du skal bruke det, lave priser, en god del lagringsplass med på kjøpet, gratis SSL-sertifikat, enkelt og intuitivt brukergrensesnitt og en veldig god kundeservice. Jeg har heller aldri hatt nedetid på noen av nettsidene mine hos One.com den dag i dag.

Kjøper du domenenavn hos one.com, er det også enkelt å koble det til nettbutikk-plattformer som Shopify og tilsvarende når du skal bygge nettbutikken.

3. Finn leverandører

Hvis du skal lykkes med nettbutikk, må du selvfølgelig ha varer å selge.

Heldigvis er det enklere enn noen gang å komme i kontakt med utenlandske leverandører av produkter du kan selge i nettbutikken din. 

Nøkkelen er å finne leverandører, eller såkalte “wholesale” butikker hvor du kan handle varer til innkjøpspris.

Hvis vi går videre med blomsterpotte-butikken som eksempel:

Et raskt Google-søk på “flower pot wholesale market” gir meg flere alternativer – blant annet en bedrift som heter potterypots.com – en leverandør av blomsterpotter som holder til i Nederland. 

At leverandøren holder til i Europa er et stort pluss, da det betyr raskere leveringstid og ryddig kommunikasjon. 

Så er det bare å registrere seg hos leverandøren og bestille inn litt produkter til nettbutikken din! Noen leverandører krever minstebestillinger, men langt fra alle. Kontakt dem gjerne og fortell om situasjonen din, så finnes det nok en løsning. 

Aliexpress og lignende plattformer er også et godt sted å lete. 

Her får du oversikt over et enormt antall utenlandske produsenter og leverandører. Disse er fortrinnsvis Kinesiske, slik at du må forvente litt leveringstid avhengig om varene fraktes med fly eller båt.

Tips: Kjøp inn vareprøver og sjekk kvaliteten før du går “all in” ! 

Grunnen til at jeg ventet med dette punktet til etter du har kjøpt domenenavn, er at leverandører ofte krever at du registrerer domenenavnet ditt når du oppretter bruker hos dem. I Noen tilfeller kreves det også at du har et registrert firma – men igjen, kontakt leverandøren og forklar om så er tilfellet. 

4. Bygg nettbutikken

Når du har sikret deg domenenavn og funnet varene du skal selge, er neste steg å bygge selve nettbutikken.

Velg netthandelsplattform

Her finnes det mange gode løsninger, og du trenger ikke å kunne kode på egenhånd for å lage en nettbutikk selv.

  • Shopify er en av de mest populære verktøyene å bruke for å starte nettbutikk, og er både enkelt og rimelig å komme i gang med. Perfekt for deg som er nybegynner og vil prøve ut det å lage nettbutikk på egenhånd. Minuset er at Shopify tar 2 % av alle handler. Andre alternativ er Squarespace og Wix.
  • Skal du lage en mer kompleks nettbutikk som du i større grad har kontroll over selv, med tanke på avgifter og SEO, kan du se på Woocommerce til WordPress, eller BigCommerce. Her er det litt mindre “drag and drop” og, og du må beregne mer tid på å få satt opp butikken, eventuelt få hjelp av noen som kan gjøre det for deg.
  • Kjøp en fiks ferdig nettbutikk: Hvis du har litt penger å investere, og heller vil bruke tiden din på noe annet enn å bygge nettbutikk, finnes det flere Norske leverandører av fiks ferdig nettbutikker. Dette kan faktisk være rimeligere enn du tror. Komplettnettbutikk.no er et selskap jeg er veldig fornøyd med. 

Her finnes det mange alternativer og det er fort gjort å bruke altfor mye tid på å bestemme seg for hva slags nettbutikk-plattform du skal bruke. 

De fleste funker helt fint, og det enkle er ofte det beste. Nå skal du fokusere på å få ditt første salg, og det er viktigere enn hva slags avanserte funksjoner du kanskje kan få bruk for i fremtiden. 

Lag en logo og tilpasse nettbutikken

Nå er tiden inne for det litt mer kreative, nemlig å tilpasse designet på nettbutikken, og å lage deg en logo.

Her gjelder det å velge seg ut en fargepalett og å lage en profesjonell logo – enten på egenhånd eller ved hjelp av en freelancer.

  • Å lage logo selv er enkelt, og kan gjøres med for eksempel canva.com som er gratis. Canva er også genialt for å lage bannere, annonser og lignende.
  • Hvis du vil få en proff til å lage logoen for deg, kan du få det gjort for en billig penge av en freelancer hos fiverr.com

Når designet er spikret, begynner det virkelig å ligne en nettbutikk!

Fyll butikken med varer

Nå er nettbutikken er oppe, med logo og alt. Da er neste steg å fylle butikken med varer, enten det kun er étt produkt eller flere du skal selge. 

Her gjelder det å skrive så gode og unike produktbeskrivelser som mulig. Ikke bare skal du overbevise kunden din om å trykke på kjøp-knappen. Du skal også overbevise søkemotoren Google om at dette produktet er verdt å vise frem, fremfor andre lignende resultater.

Bilder av høy kvalitet er naturligvis viktig, og gjerne så mange som mulig, som viser produktene i bruk / miljø.

5. Få relevant trafikk til nettbutikken

Dette er det kanskje viktigste punktet for deg som skal drive nettbutikk, og hva de fleste som starter nettbutikk sliter med: 

Nemlig å få inn nok trafikk til nettbutikken, slik at det faktisk blir salg. Her er det flere veier å gå, og det beste er om man får til en kombinasjon.

Søkemotoroptimalisering (SEO): Gratis trafikk

Hvis du ikke har penger til å annonsere, kan jeg berolige deg med at det det er fullt mulig å få masse trafikk til nettbutikken din helt gratis, som kan være nok til å gjøre den lønnsom.  

På nettbutikken jeg har erfaring med, kommer faktisk halvparten av trafikken organisk – altså gratis via søkemotorer som Google.

Her gjelder det å optimalisere for SEO, ved å:

  • Ha en brukervennlig nettbutikk som fungerer godt på både desktop og mobil
  • Sørg for at produktkategorier og navigering er logisk satt opp
  • Fokuser på TEKST i nettbutikken.
    Google leser tekst for å forstå hva de forskjellige sidene og produktsidene handler om. Ha gode, grundige og unike produktbeskrivelser og innhold på produktkategori-sider og lignende.
  • Sørg for at nettbutikken er rask. Komprimer alle produktbilder så de laster fort, unngå å laste opp video direkte til nettbutikken.

Det som er kjedelig med SEO, er at det tar tid før en helt ny nettbutikk eller nettside begynner å rangere i søkeresultatene. 

Det som er bra, er at det nesten uansett vil skje etterhvert så lenge du er i en nisje uten altfor høy konkurranse og du følger punktene ovenfor.

Over tid vil nettbutikken / domenet ditt bygge seg opp autoritet hos Google, og sannsynligheten for at du vil dukke opp i søk vil øke. 

Annonsering

Facebook og Instagram, Google Ads, Google shopping, Snapchat Ads, TikTok ads. Her er mulighetene mange, og du må tenke over hvor målgruppen din befinner seg.

Til felles har plattformene at du betaler hver gang noen klikker på annonsen og havner i nettbutikken din.

Facebook og Instagram

Noe av det enkleste å komme i gang med er annonsering på Facebook og Instagram. Det gjøres samlet fra ett sted: Facebook business manager.

Her kan du for eksempel kjøre karusell-annonser som viser frem flere av produktene dine.

Prisen du må betale avhenger av hvor godt annonsen din engasjerer publikum, og du kan regne med en pris per klikk til nettbutikken på alt fra 2 til 30 kroner. God tekst og bilder er alfa omega her.

Google Ads

Med Google Ads kan du lage tekstannonser som dukker opp når man søker på noe hos Google. Her velger du selv hvilke søkeord du vil annonsene dine skal dukke opp på, og setter opp et daglig budsjett.

Fordelen med annonsering som dette, er at du treffer potensielle kunder som faktisk søker etter det du selger.

Det samme gjelder Google shopping annonser. Dette er annonsene som vises med produktbilder helt øverst i søkeresultatet hvis du søker etter produkter. Her setter du også opp et maksbudsjett, og betaler for hvert klikk.

Nyhetsbrev

Å skaffe nye kunder med annonsering er mye dyrere enn å følge opp kundene du allerede har via e-post.

Nyhetsbrev via e-post er en genial måte for å følge opp eksisterende kunder med nye produkter samt tips og triks og annet nyttig innhold de kan få bruk for.

Nyhetsbrev-verktøy som Mailchimp gjør dette kjempeenkelt, og det er rimelig å komme i gang med.

I begynnelsen når du starter nettbutikken vil naturligvis e-post lista være liten, men over tid kan dette bli en liste med mange tusen e-postadresser til folk som allerede har et forhold til butikken din og interesse for det du selger. 

6. Hold kundene dine fornøyde

Den beste og billigste markedsføringen du kan få, er når fornøyde kunder snakker varmt om deg til venner, bekjente og andre på nettet!

Her gjelder det å yte god service, gi rask levering, sørge for at produktene du selger holder mål og at du kanskje gir det lille ekstra i forhold til konkurrentene dine.

Da vil du raskt kunne få gode effekter i form av salg og positive anmeldelser rundt om på nettet.

Oppsummering om å tjene penger på nettbutikk

Dette er selvfølgelig kun en grov forklaring på hvordan du starter opp og lykkes med å drive din egen nettbutikk. Her er det mange ting man må lære seg og sette seg inn i, men det jeg ønsker å få frem er fult mulig å tjene godt med penger på nettbutikk, så lenge du legger inn skikkelig innsats.

Det å starte en nettbutikk langt fra den beste måten hvis du vil tjene penger raskt, for dette er noe som tar litt tid å bygge opp. Men er du seriøs med å skaffe deg ekstra inntekt eller vil satse på fulltid er det å starte nettbutikk noe som virkelig er verdt å utforske.

Nettbutikken jeg selv har vært med på å ta fra 500.000 kroner i omsetning til mer en det 10-dobbelte, startet som et sideprosjekt på kveldstid i kjelleren til en fyr, med et kjempelavt oppstart-budsjett. 

og lykkes med å drive din egen nettbutikk. Her er det mange ting man må lære seg og sette seg inn i, men det jeg ønsker å få frem er fult mulig å tjene godt med penger på nettbutikk, så lenge du legger inn skikkelig innsats.

Det å starte en nettbutikk langt fra den beste måten hvis du vil tjene penger raskt, for dette er noe som tar litt tid å bygge opp. Men er du seriøs med å skaffe deg ekstra inntekt eller vil satse på fulltid er det å starte nettbutikk noe som virkelig er verdt å utforske.

Nettbutikken jeg selv har vært med på å ta fra 500.000 kroner i omsetning til mer en det 10-dobbelte, startet som et sideprosjekt på kveldstid i kjelleren til en fyr, med et kjempelavt oppstart-budsjett.

Les også: Hvordan tjene penger på egen nettside?

Arne er utdannet økonom og har stor interesse for å dele sin kunnskap om investering og personlig økonomi. Arne har utforsket inntektsmuligheter på nett i over 15 år, og tjener i dag alle pengene sine digitalt. Det innebærer drift av nettbutikk, digital markedsføring og nettsiden du leser på nå.

Skriv en kommentar