Økonomi

Slik tjener man penger på sosiale medier: Tiktok, Instagram, Youtube

Det er en kjent sak at det kan være store penger å tjene på å ha mange følgere på sosiale medier som TikTok, Youtube og Instagram. 

Men hvordan tjener influencerne pengene sine og hva skal til for å tjene penger på de ulike mediene? 

Du har sikkert lest at store, internasjonale kjendiser som Christiano Ronaldo, The Rock og Kylie Jenner kan tjene mer enn 10 millioner kroner per post på Instagram.

På Youtube tjener 9-åringen Ryan Kaji mer enn 200 millioner kroner i året og Mr. Beast som er 22 år gammel drar inn rundt 80 millioner kroner i året. 

Det er rett og slett helt vilt. 

Også i Norge er det influencere og andre profiler i sosiale medier som drar inn seriøse summer hver måned.

Enten du bare er nysgjerrig på hvordan dette er mulig eller vil vite hva som skal til for å tjene penger på sosiale medier selv, er denne artikkelen for deg. 

Les også: Hvordan tjene penger på nett? 19 måter som faktisk fungerer

Hvordan tjener man penger på sosiale medier? 

1. Sponsede innlegg og betalte partnerskap

En av de mest utbredte metodene for å tjene penger i sosiale medier er sponsede innlegg. 

Her får influencere og andre profiler i sosiale medier betalt for å promotere produkter og bedrifter på profilene sine. 

Bedrifter er villige til å betale godt med penger for å bli eksponert hos de rette profilene. 

Grunnen til at annonsører er villige til å investere mye penger i sponsede innlegg hos influencere, er at de er sterke inspirasjonskilder og påvirkere for følgerne sine. 

På Instagram er det typisk å benytte sponsede innlegg og sponsede historier. 

På Youtube tar ofte “programlederen” en pause i videoen for å snakke litt om bedriften som har sponset videoen. 

2 Annonsevisninger

En annen vanlig måte for å tjene penger på sosiale medier er via annonsevisninger. Dette gjelder typisk for Youtube, TikTok og bloggere. 

Automatiske annonser plasseres før, etter og underveis i videoene og profilene tjener penger basert på hvor mange som ser annonsene. 

3. Salg av egne produkter og tjenester

Når man har bygget seg opp en stor følgerskare, er et naturlig steg å utvikle og selge egne produkter og tjenester. 

Dette kan være salg av alt fra klær og utstyr med eget design, til bøker, kurs og coaching – alt avhengig av hva følgerne til profilen er interessert i.

4. Opptredner, TV-programmer og lignende

Mange som har lykkes med å skaffe seg mange følgere i sosiale medier, får tilbud om spennende muligheter også utenfor sosiale medier. 

Det kan være ting som betalte oppdrag for TV-programmer, bokavtaler eller som foredragsholder på ulike arrangementer. 

Les også: Ekstra inntekt? 11 sideinntekter du kan tjene 10.000 i mnd på

Hvor mye kan man tjene på sosiale medier? 

Som nevnt et inntektspotensialet på sosiale medier enormt – Spesielt for internasjonale profiler. 

Men også i Norge er det mange som tjener godt med penger på sosiale medier. 

Selv om det finnes lite statistikk på hvor mange som tjener penger på sosiale medier i Norge og hvor mye hver av disse tjener, kan man gjøre noen anslag ut fra skattelister og artikler i media. 

De Norske influencerne som tjente mest i 2019 var: 

Jørgine Massa Vasstrand4.216.370 kroner
Sofie Steen Isachsen4.169.800 kroner
Isabel Raad3.049.835 kroner
Kristin Gjelsvik1.904.227 kroner

Så mange følgere trenger man for å tjene 500.000 i året

Ved å slå sammen den totale inntekten til de Norske influencerne nevnt ovenfor og dele tallet på totalt antall følgere på Instagram, ender vi opp med 8 kroner per følger i året. 

For å lage et røft estimat på hvor mange følgere som skal til for å få en heltids-inntekt fra sosiale medier – spesifikt Instagram –  kan vi ut fra dette regnestykket si at: 

62.500 følgere = Rundt 500.000 kroner i året. 

Dette er på ingen måte et fasitsvar, men det gir en pekepinn. 

Lickd.co har laget en kalkulator for å anslå hva som skal til av antall følgere og visninger for å tjene penger på sosiale medier. 

Dette er antallet følgere og visninger du trenger for å tjene 500.000 kroner i året i følge kalkulatoren deres: 

Youtube: Minimum 1000 følgere og 16,6 millioner visninger i året. 

Instagram: Minimum 5000 følgere og 214 sponsede poster i året.

TikTok: Minimum 10.000 følgere og 187,6 millioner visninger i året

Hvordan tjene penger på Instagram

Instagram er et av verdens største sosiale medier og er eid av Facebook.

På Instagram er det estimert at man trenger 5000 følgere for å kunne tjene penger på profilen sin. 

Du kan forsøke med mindre følgere, men det er tvilsomt at bedrifter vil være villige til å betale for det. 

Med 5000 følgere kan man forvente å tjene rundt 3000 kroner per sponsede post og med 10.000 følgere kan man forvente 6000 kroner per post. 

Virkelig store profiler kan tjene mer enn 30 – 40.000 kroner per sponsede innlegg. 

Hvordan tjene penger på Youtube

Noen av de største Youtuberne i verden kan tjene titalls millioner kroner i året.

I Norge er naturligvis tallet lavere, men det er flere som tjener mer enn nok på Youtube til å ha en komfortabel inntekt. 

For å komme i gang med å tjene penger på YouTube må du være kvalifisert for inntektsgenerering gjennom YouTubes partnerprogram (YPP), som lar deg tjene penger på annonser på videoene dine.

Annonsene plasseres automatisk før, etter og underveis i videoene dine. 

For å bli med trenger du minst 1000 abonnenter og mer enn 4000 timer videovisning det siste året.

Den gjennomsnittlige annonsøren på Youtube betaler rundt 50-60 kroner for hver 1000 visninger av annonsen, men Google tar 45% av denne annonseinntekten. 

Dette betyr at du kan forvente å tjene rundt 20 – 35 kroner for hver 1000 visninger.

Hvor mye annonsører er villige til å betale for visninger avhenger også mye av publikummet ditt og hvor i verden man befinner seg. 

Typisk tjener kanaler med amerikansk publikum best, men i Norge er også annonsører villige til å betale godt med penger for å dukke opp foran riktig publikum. 

Les også: Investering for nybegynnere: 6 gode måter for å investere penger

Hvordan tjene penger på Tiktok

I likhet med Youtube har TikTok et partnerprogram (TikTok Creator Fund) som lar profiler tjene penger på annonsevisninger. 

For å bli med i TikTok sitt program trenger man minst 10.000 følgere og mer enn 10.000 videovisninger de siste 30 dagene. 

På TikTok er prisen man kan tjene per videovisning mye lavere enn hos Youtube, men det er også enklere å få mange videovisninger. 

Det er anslått at populære TikTok-profiler tjener mellom to og tre amerikanske cent per 1000 visninger, så her trenger man svært mange visninger for å tjene gode penger. 

Det er estimert at du trenger 187 millioner visninger i året for å kunne tjene 500.000 kroner på TikTok. 

Partnerprogrammet til TikTok er imidlertid ganske nytt, og det er ikke åpent i Norge for øyeblikket. 

Det er kun kreatører bosatt i USA, Storbrittania, Tyskland og Frankrike som kan bli med. 

Mange som tjener penger på TikTok fører følgerne sine til andre plattformer

Siden du må ha et ekstremt antall følgere og visninger for å tjene mye penger på TikTok, er en populær strategi for Tik-Tokere å få følgerne sine over på andre medier som Instagram og Youtube. 

På den måten kan de tjene mer penger på de samme følgerne hos en mer lønnsom plattform. 

Hva skal til for å lykkes med å tjene penger på sosiale medier selv? 

Det viktigste for å lykkes med å tjene penger på sosiale medier er at du liker det du holder på med

Det er på ingen måte enkelt å bygge seg opp en stor og populær profil i sosiale medier. 

Det vil ta mye arbeid over lengre tid. 

Derfor er det viktig at du faktisk liker det du gjør og at du har lyst til å drive med det. 

I sosiale medier er det ikke slik at du bare kan opprette en profil, legge ut noen innlegg og leve godt av det over lengre tid. 

Her må man legge inn innsats jevnlig for å opprettholde publikum og visninger. 

Enklest å få mange følgere på nye sosiale medier

Den enkleste måten for å bygge seg opp en stor følgerskare på sosiale medier er å satse på de nyeste plattformene. 

Gang på gang har det vist seg at det er enklest å få mange følgere på nye sosiale medier. 

Sist ut er TikTok, hvor folk har gått fra null til millioner av følgere på svært kort tid. 

Når Facebook, Instagram og Youtube var nytt, var det mye enklere å bygge opp en følgerskare enn det er i dag. 

De sosiale mediene modnes over tid og etter hvert som konkurransen om å lykkes på plattformene økes, blir det vanskeligere. 

Hvis du har en drøm om å lykkes på sosiale medier kan det derfor være smart å dra nytte av de nyeste plattformene først.

Les også: Hør lydbøker gratis med disse 7  tjenestene

Les også:

Skriv en kommentar