Bil og motor

Hva er egentlig sylindervolum på en bil? [Enkelt forklart]

Hvis du er på jakt etter ny bil har du helt sikkert oppdaget at de har ulike sylindervolum.

For eksempel kan én bil ha 1,4 liters motor og en annen bil ha 2,0 liter – selv om de to er av samme merke og modell. Det kan skape forvirring for de som ikke er super-opptatt av bil fra før av.

Les også: Slik kan du tjene ekstra penger med betalte spørreundersøkelser

Hva er sylindervolumet i en bil?

Enkelt forklart er sylindervolum en betegnelse for hvor stor motoren til bilen er. Det vil si hvor stort volum det er plass til inne i sylinderne der drivstoffet forbrennes.


Vi kan definere sylindervolum som summen av sylinderens slagvolum i en stempelmotor.


Sylindervolumet benyttes normalt for å dele inn bensin og dieselmotorer i ulike størrelsesklasser og blir ofte brukt i bilens typebetegnelse til bilen i “liter”

Eksempler på dette er “Audi A4 1,8 T” (som har en 1,8 liter motor med turbo) og BMW 525 (5-Serie modell med 2,5 liter motor)

For motorsykler betegnes sylindervolumet normalt i cm3 (cc) i stedet for liter.

En bil med 1,2 liters motor har med andre ord like stort sylindervolum / motorvolum som en motorsykkel med 1200 cc.

Lavt sylindervolum er blitt mer vanlig på nye biler

Liten bil lavt sylindervolum

De siste årene har det blitt mer og mer vanlig med lavt sylindervolum på nye biler.

Tidligere var motorvolum på 1,0 og 1,3 L forbeholdt kun de aller minste (og minst spreke) bilene på markedet.

I dag er det imidlertid stadig flere større biler som kommer med motorer med lavt sylindervolum.

Grunnen til dette er at motorer med lavt sylindervolum har blitt mer effektive ved hjelp av ny teknologi og utstrakt bruk av turbo.

Bilprodusentene har vært nødt til å redusere motorstørrelser for å tilfredsstille stadig strengere krav til klimautslipp for å kunne fortsette å selge bilene sine i fremtiden.

Betyr lavt sylindervolum i bilen dårlig ytelse?

Bak rattet på bil

Nei, ikke nødvendigvis.

Tradisjonelt har høyt sylindervolum betydd høy effekt og lavt sylindervolum betydd lav effekt – selv om det har vært noen gode eksempler på unntak i løpet av årene.

Men hvis du er bekymret for å gå ned i sylindervolum på din neste, nye bil kan det være verdt å ta en titt på hestekrefter og dreiemoment og sammenlikne dette med den gamle bilen i samme slengen.

Ofte vil man se at den nye bilen med lavere sylindervolum faktisk er mye sprekere og mer effektiv enn den eldre bilen med høyt sylindervolum:

Som eksempel kan vi sammenligne sylindervolumet til en Volkswagen Golf fra 2003 med en nyere, mer effektiv Golf fra 2019:

Gammel bil med høyt motorvolum

2003 modell Volkswagen Golf 2,0 liter hadde 115 hestekrefter og 165 Nm dreiemoment.

vs.

Ny bil med lavt sylindervolum

2019 modell Volkswagen Golf 1,4 liter har i dag 147 hestekrefter og 249 Nm dreiemoment.

Den nye bilen med lavt motorvolum / sylindervolum har mer krefter enn den gamle med høyt volum.

Selv om nye biler ofte har lavt sylindervolum, er de altså ved hjelp av ny motor og turbo-teknologi blitt mye mer effektive og spreke enn de var tidligere.

Et annet eksempel kan være 2019 modell Honda Civic som kun har 3 sylindre og sylindervolum på 1,0 liter, men 130 hestekrefter og 200 Nm dreiemoment.

..Eller Ford sin 1,5 liter EcoBoost turbo-motor som yter 200 hk med hele 290 Nm dreiemoment.

Lavt sylindervolum betyr altså ikke nødvendigvis at bilen har svak ytelse.

Hvorfor bruker bilprodusentene sylindervolum i betegnelsen?

Bilprodusentene bruker sylindervolum i betegnelsen for å gjøre det enklere for forbrukere å skille motorvariantene fra hverandre.

Mange bilprodusenter ønsker å kunne tilby dyrere og sprekere modeller for de som ønsker det lille ekstra i bilen sin.

I enkelte tilfeller er det også en viss status knyttet til å ha modellbetegnelse med høyt sylindervolum på baksiden av bilen.

Selges flest biler med lavt sylindervolum i Europa


De fleste bilkjøpere er ikke avhengig av spesielt høyt sylindervolum – og det selges også flest biler med lavt sylindervolum, spesielt her i Europa i følge statistikken (ekstern lenke).

I det amerikanske markedet har imidlertid oppfatningen om at lavt motorvolum betyr lav ytelse hengt lenger igjen enn her hjemme.

Derfor har bilprodusentene tilbudt modeller med høyere sylindervolum i USA enn i Europa også de seneste årene, selv om dette nå er i stor endring med økt fokus på miljøvennlige biler.

Sylindervolum blir også mindre i sportsbiler og superbiler

McLaren 720 S 4.0 liter sylindervolum

Det er ikke bare i små-bil, familie-bil og SUV-klassen det blir mindre og mindre sylindervolum.

Faktisk er også produsentene av sportsbiler og superbiler i full fart med å redusere sylindervolumet i bilene sine for å tilfredsstille strengere krav til lave utslipp.

Ferrari er ett eksempel: LaFerrari som ble introdusert på markedet i 2013 hadde 6.3 liter sylindervolum.

Til motsetning har SF90 modellen som blir lansert i 2020 kun 4.0 liter sylindervolum, selv om den vil være betydelig raskere.

Det er flere historiske sportsbiler som har hatt lavt sylindervolum men høy ytelse gjennom tidene, blant annet:

  • Mazda RX7 1.3 liter twin-turbo med 280 hestekrefter.
  • Porsche 959 – 2.9 liter twin-turbo 6 syl med 444 hestekrefter.
  • Ferrari F40: 2.9-liter twin-turbo V8 med 479 hestekrefter.

Høyt sylindervolum – et statussymbol?

Mercedes 6.0 liter

I enkelte kretser er høyt sylindervolum en form for statussymbol – selv om bilen ikke skulle være nok i seg selv. Dette gjelder særlig for store luksusbiler.

Personen med Mercedes Benz S600 (6,0 liter) viser for eksempel at han har råd til det lille ekstra i forhold til personen med S320 modellen med 3,2 liters motor osv.

Lavt sylindervolum vil være en trend i biler fremover

Det blir stadig mer normalt med lavt sylindervolum i dagens biler. Det betyr ikke at de mister effekt – det betyr heller at motorene er mer effektive enn de har vært tidligere.

Lavere sylindervolum ser man i både småbiler, familiebiler, SUV, luksus – og sportsbiler.

Sammen med hybridteknologi og elektrifisering vil lavt sylindervolum være en av de store trendene for nye biler i tiden fremover.

Men husk; Hvis du vurderer å kjøpe deg ny bil anbefaler vi alltid å prøvekjøre den først, enten det er med høyt eller lavt sylindervolum!

Arne er utdannet økonom og har stor interesse for å dele sin kunnskap om investering og personlig økonomi. Arne har utforsket inntektsmuligheter på nett i over 15 år, og tjener i dag alle pengene sine digitalt.

Skriv en kommentar